У петак, 16. децембра 2022. године у 19.30 часова у Конаку кнегиње Љубице, оперски студио Факултета музичке уметности у Београду извешће оперу „Сестра Анђелика“ Ђакома Пучинија. Улаз је бесплатан.
Диригент: Драгана Радаковић
Редитељ Владан Ђурковић
Клавирски сарадник: Владимир Вања Шћепановић
Играју: Сара Павловић, Анастасија Станковић, Данијела Kондић, Андриана Спасојевић, Анђела Симић, Тамара Митровић, Сара Стефановић, Kристина Гагић, Искра Сретовиц и Анастасија Kнежевић.
Студентска продукција опере „Сестра Анђелика“ продукција Факултета музичке уметности у Београду, која има за циљ да студентима завршних година основних студија Соло певања омогући практичну примену знања. Ово је прва шанса младим оперским певачима да се сусретну са продукцијом једне позоришне представе. Током свог школовања у оквиру наставе похађали су предмете Соло певање, Глума и Оперске сцене, али овај пројекат је прва шанса да сва стечена знања „заокруже“ тумачењем улога у једночиној опери.
САДРЖАЈ
Манастир. Сестра Анђелика и још две опатице касне у капелу. Контролорка их грди због тога што се нису покајале као сестра Анђелика. Неке од опатица признају да још увек жуде за земаљским задовољствима – сестра Ђеновјефа признаје да јој недостају јагањци које је некад чувала, а сестра Долчина жуди за слаткишима. Сестра Анђелика пориче да има икаквих жеља, али остале сестре знају да она очајнички жели да чује вести од своје породице. Седам година није била у контакту са њима, а сестре претпостављају да је она била принцеза, која је прогнана у манастир из разлога који још нису успеле да докуче. Ускоро долазе раднице које доносе храну. Једна од њих спомиње дивну кочију која чека испред манастира, а у којој се налази неки посетилац. Анђелика се јако изненади и, с нестрпљењем, затражи јој да опише кочију до најситнијих детаља. Утом, зазвони звоно да најави посетиоца. Часна мајка улази и обавештава Анђелику да је њена тетка, принцеза, дошла да је посети. Прилазећи, принцеза одбија Анђеликине гестове присности. Принцеза објашњава да је она, након смрти Анђеликиних родитеља, постала старатељ Анђелике и њене сестре Ане Виоле, што значи да има контролу над њиховим наследством (Il principe Gualtiero). Ана Виола треба да се уда, а принцеза од Анђелике тражи да потпише како се одриче свог дела наследства у корист сестре која се удаје за човека са којим је Анђелика била у ванбрачној вези и који отац њеног детета. Принцеза сматра да Анђелика, пошто је обрукала породицу, нема права на део наследства. Сломљена теткином окрутношћу, Анђелика се куне да се покајала због својих грехова, иако не може из главе да избрише сећање на ванбрачног сина. Тада сазнаје да јој је син преминуо две године пре тога. Анђеликина воља је сломљена и она јецајући потписује документ. Принцеза одлази и Анђелика тугује за сином, и због тога што је умро без мајке поред себе (Senza mamma). У болу одлучује да се придружи сину у рају и пије отров. Тада схвата да је починила смртни грех и да неће отићи у рај и моли се за спас. Чује се хор и Анђелика доживљава визију Благословене Девице.
ЂАКОМО ПУЧИНИ (1858–1924)
Рођен 22. децембра 1858. године у Луки, малом граду Тоскане, Пучини је завршио Конзерваторијум у Милану, код Бацинија и Понкиелија, прослављеног композитора Ђоконде. Са великим смислом за оперски театар, Пучини се посвећује искључиво оперској композицији. После првих покушаја (Вили 1884, Едгар 1889) и првих већих успеха (Манон Леско 1893), он стиче светску славу својим најзначајнијим и најпопуларнијим делима: Боеми (1898), Тоска (1900) и Мадам Батерфлај (1904). Следе Девојка са запада (1912), Ластавица (1917), Триптих (Плашт, Сестра Анђелика, Ђани Скики 1918) и најзад његова „лабудова песма”, Турандот (изведен 1926. године). Један од Пучинијевих успеха лежи у срећно изабраним либретима... Човек са сигурним позоришним инстинктом, Пучини је осећао сцену, тражио узбудљиве драмске сукобе и неговао култ великих гестова и очајних крикова који резултирају из јаких страсти. Пучини је овако формулисао тајну сваког позоришног успеха: „Постоје три закона када је у питању позориште: будити интересовање, изненађивати и дирнути“. То је уједно његово основно естетско начело. Пучини је више него ико рачунао на нерве своје публике и деловао на њих, служећи се често и спољашњим ефектима. Његов оперски стил представља више или мање хармоничну мешавину бруталности и сентименталности. Те две особине његовог стила имају и своје специјално порекло. Кад је у питању бруталност, натурализам, груби контрасти и широке линије, Пучинијев стил је непосредни наставак веризма... Анализиране композиционо-технички, партитуре његових опера састоје се из мозаичног музичког ткива, изванредно духовито инструментираног и уобличеног у једну целину сигурном руком мајстора. Интензивно оркестарско подвлачење драме, изненадни контрасти, велике градације, често театралне и неубедљиве, темпераментни изливи, широка распеваност мелодијских линија у смислу италијанске традиције – то су биле главне особине Пучинијевог оперског стила.
... Пучини је данас, заједно с Вердијем, и поред изразитих модерних тенденција у оперском стварању, суверени господар оперских сцена.