Menu

Посетите

Конак кнегиње Љубице

Ентеријери београдских кућа 19. века


Кнеза Симе Марковића 8

Улаз према Савској падини

Конак кнегиње Љубице подигнут је на великом плацу који се пружао до обронака изнад обале Саве. Главни део башта био је испред зграде према реци. На ту страну су биле окренуте чеона фасада, просторије намењене за боравак породице и диванхане. Улази на овој страни били су главни улази у зграду док је улаз са улице коришћен као споредни а просторије окренуте на ту страну биле су помоћне и намењене за послугу. Данас је оријентација зграде Конака обрнута. Некада главни сада је постао споредни улаз.

Соба кнегиње Љубице

Због директне везе с амамом, претпоставља се да је ова соба некада припадала кнегињи Љубици. Уређена је по старинском обичају, застрта је ћилимима, има миндерлуке, јастуке, сећије и синије. И остало покућство било је израђено у турско-балканском стилу.

Диванхане

Диванхана представља посебну вредност оријенталне архитектуре. У османској култури живљења диванхана је била предвиђенa као место за окупљање због чега је уједно била и најсвечанији простор у кући. Пратећи форму полукружног зида, уз саме прозоре, смештани су миндерлуци за седење који су били прекривени ћилимима и бројним јастуцима. После ручка укућани и гости су седели у диванхани испијали кафу и пушили чибук. У конаку постоје три диванхане.

Салон у стилу Наполеона III, око 1880.

Према крају 19. века у ентеријерима се практичност и удобност стила бидермајера замењује скупоценим и претерано декоративним неостиловима, чија је основна функција била репрезентација власника, његовог успеха и богатства. Салон у стилу Наполеон III припадао је београдској породици Петковић. Рађен је од бојеног пуног дрвета, тапациран и пресвученим жутим брокатом.

Салон краљице Наталије у стилу Наполеон III, друга половина 19. века

Намештај у стилу Наполеон III налазио се у салону краљице Наталије Обреновић у новом краљевском двору (данас Скупштина града Београда). Краљица Наталија је била жена префињеног укуса. Српски двор је опремила скупоценим намештајем и предметима произведеним у познатим европским радионицама. Намештај је тапациран и пресвучен атлас свилом беж боје с мотивима разнобојних букета цвећа. Дрвени делови гарнитуре украшени су позлатом.
  1. О Музеју
  2. Из поставке
  3. Дешавања

Конак кнегиње Љубице је једна од малог броја сачуваних зграда из времена прве владавине кнеза Милоша Обреновића. Грађен је у периоду 1829–1831, по плановима и под руковођењем Хаџи Николе Живковића, званичног кнежевог градитеља. Замишљен је да буде репрезентативни двор српске владајуће династије Обреновић. Међутим, због близине Турака кнез Милош је мало боравио у њему. Своју примарну намену Конак је остварио током прве владавине кнеза Михаила (1839–1842), када је служио као његова резиденција. Након протеривања Обреновића из Србије (1842) зграду су у наредних сто тридесет година користиле и према својим потребама уређивале разне државне институције. Седамдесетих година 20. века управа града Београда одлучила је да зграда Конака, у складу са свјим историјским, уметничким и споменичким наслеђем, добије нову намену и постане музеј. После извршених радова санације и реконструкције зграда је 1980. године ушла у састав Музеја града Београда. У септембру исте године отворена је у Конаку стална музејска поставка „Ентеријери београдских кућа 19. века“.

Ентеријери београдских кућа 19. века

Поставку чини репрезентативни избор предмета ликовне и примењене уметности који се чувају у збиркама Музеја града. Предмети су настали током 19. века као производ западноевропске и домаће занатско-уметничке и индустријске производње. Припадали су представницима владајуће династије Обреновић и угледних грађанских породица. Стална поставка приказује настанак и развој високе грађанске културе, начина живота и становања у деветнаестовековном Београду. На овај начин путем бројних експоната Конак постаје јединствени времеплов који посетиоце води у посету старих грађанских домова упознајући их са материјалним и духовним животом Београђана минулих времена.

{component index.php?option=com_k2&view=itemlist&layout=category&task=category&id=119&Itemid=348}
  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next

Сава Сандић - хармонија облика и волумена

Сава Сандић - хармонија облика и волумена

Стваралаштво вајара Саве Сандића (1915–2016) може се пратити током више од 60 година његове дуге уметничке каријере. Дела приказана на изложби само су мали део његовог богатог скулпторског опуса и представљају поклон колекцију коју је 2008. уметник даровао Музеју града Београда. Том приликом, Сава Сандић нагласио је да поклоном, који чини 39 скулптура, жели да оствари спомен на свој рад и живот у Београду. Сава Сандић рођен је у Зајечару, у избеглиштву, током Првог светског рата. Од најранијег детињства показивао је склоност ка уметности, а своје пуне потенцијале развио је током шегртовања у клесарској радионици Авантија Бертота и касније као помоћник у скулпторском атељеу Томе Росандића. Поред практичног искуства које је стицао код својих учитеља, Сандић није пренебрегао значај класичног образовања, у међуратним годинама учио је Занатску школу и курс фигуралног цртања код чувеног Петра...

05-04-2017 Изложбе 2017.

Прочитај све

Страсти и снови италијанске моде: креативност, стил и истраживање

Страсти и снови италијанске моде: креативност, стил и истраживање

Посетиоци изложбе имају прилику да уживају у непоновљивим креацијама славних модних брендова, међу којима су Ђанфранко Фере, Марела Ферера, Гај Матиоло, Гатинони, Сестре Фонтана, Ђорђо Армани, Енрико Ковери, Лаура Бјађоти, Версаће, Валентино, Фенди, Ренато Балестра. Међу експонатима налазе се и Арманијева хаљина коју је носила Софија Лорен на црвеном тепиху поводом прославе 70. годишњице филмског студија „Cinecitta", хаљина сестара Фонтана коју је носила Ава Гарднер у филму "Босонога контеса" а затим је модернију верзију имала Анита Екберг у Фелинијевом филму "Dolce vita", хаљина "Scuola di moda Ida Ferri" која је приказана док је у изради, па се на њој може видети сам кројачки процес, као и мушки сако „Luca Litrico“ који је делимично завршен па се на њему види сам процес рада, а исти такав модел креирао је Анђело Литрико за Ричарда Бартона.

25-10-2016 Изложбе 2016.

Прочитај све

Благо Сингидунума – Из Збирке за антику Музеја града Београда

Благо Сингидунума – Из Збирке за антику Музеја града Београда

Највреднији предмети из богате Збирке за антику Музеја града Београда, њих око 200, који ће бити изложени у Конаку кнегиње Љубице. Разноврсношћу облика живописно говоре о занатским и уметничким тежњама античког света, о времену у коме се на овом простору рађао први Град, о интересовањима и култури његових становника, моди, као и о потреби појединца тога доба да јавно изразе своје богатство, благостање, заслуге и статус у друштву. Археолошки материјал, откривен на простору данашњег Београда и у његовој широј околини, сведочи о изузетном развоју појединих грана занатства и уметности, као и о великом промету робе који је условио процват трговине у Сингидунуму. Разноврсност сировина и форми ових предмета, за истраживаче су увек представљали додатни изазов, пре свега због симболичног значења које овакав накит и поједине његове врсте носе у себи.

14-10-2016 Изложбе 2016.

Прочитај све

Страсти и снови италијанске моде – Креативност, стил и истраживање

Страсти и снови италијанске моде – Креативност, стил и истраживање

Како наводи организатор, изложба “Страсти и снови италијанске моде – Креативност, стил и истраживање” жели да валоризује таленат, уметнички израз и занатску савршеност италијанске моде као културног и економског наслеђа једне земље. Овај пројекат представља еволуцију моде од педесетих година прошлог века, када је у Италији покренут нов и важан креативни процес који је посебну пажњу усмерио на одабир и квалитет тканина, на експериментисање кројевима и шавовима, на посебан естетски укус који је довео до јединственог и карактеристичног стила, препознатљивог у целом свету као “made in Italy”. Сваки изложени одевни предмет јесте сведочанство великог италијанског умећа, интелектуалног и предузетничког, које се јавља из праве комбинације креативног надахнућа, занатске компетенције и експерименисања у технолошкој употреби иновативних материјала. У приземљу и на спрату Конака кнегиње Љубице биће...

14-10-2016 Изложбе у најави

Прочитај све

Промена у распореду предавања на Трибини љубитеља историје Београда

Промена у распореду предавања на Трибини љубитеља историје Београда

Поштовани, Обавештавмо Вас да ће се због болести предавача у понедељак 3. октобра уместо предавања "Изгубљени споменик животу и слободи - топчидерски Херкул и интерпретација класичног мита у међуратном Београду", на Трибини љубитеља историје Београда одржати предавање "Звоноливачке породице Пантелић и Поповић"Предавач Иван Келемен На предавању ће бити представљен историјат београдских звоноливачких породица Пантелић и Поповић, биће приказане фотографије које представљају развој радњи и породични живот њихових власника, а посебан осврт биће дат на контекст који се односи на живот у заједници са привредног и са друштвеног аспекта. Понедељак 03. октобар у 18 часоваКонак кнегиње ЉубицеКнеза Симе Марковића 8Слободан улаз

03-10-2016 Вести и најаве 2016.

Прочитај све

СТАМБЕНА АРХИТЕКТУРА У БЕОГРАДУ ИЗМЕЂУ ДВА СВЕТСКА РАТА

СТАМБЕНА АРХИТЕКТУРА У БЕОГРАДУ ИЗМЕЂУ ДВА СВЕТСКА РАТА

Београд је у периоду између два светска рата обележила интензивна изградња стамбене архитектуре. Ове околности утицале су на даљи развитак специфичнe просторнe организацијe стана у којем се огледао свакодневни живот појединца, од београдске средње класе до интелектуалне елите. Поред богато декорисаних фасада у стилу академизма, еклектицизма и ар декоа, архитекти су посебну пажњу посвећивали пројектовању улазних портала, холова и махом тежили својеврсном тотал дизајну захваљујући европским узорима.

31-08-2016 Трибине 2016.

Прочитај све

Пријави се