Изложба „Бинарни етар“ Петра Поповића Пироса

У среду 19. новембра у 19 часова у изложбеном простору Музеја града Београда на адреси Вука Караџића 2, отвара се изложба „Бинарни етар“ Петра Поповића Пироса.

Кустоскиња изложбе је Јана Милосављевић.

Визуелни уметник Пирос аутор је „Ћирифита“, ћириличних графита који спајају наше писмо, стреет арт и калиграфију. Његово стваралаштво, развијено између улице и студија, између графита и калиграфије, гради мост између спонтаности и дисциплине, покрета и контемплације. Циклус „Ћирифити“, отворио је питање писма као слике - где се ћирилица ослобађа читљивости и постаје знак, ритам и енергија. Из те тачке настаје серија Бинарни етар (у Б-молу), у којој се писмо претвара у тон, а боја у вибрацију.

„Бинарни етар“ је простор превођења — између језика и звука, материјалног и нематеријалног. Као импровизована партитура, ови радови функционишу попут џез композиција: слободни, али вођени унутрашњим ритмом. Празнина постаје једнако важна као и потез, тишина као и нота. Специфична зелена боја - Пхтхалоцyанине Греен – коју користи носи симболику трајности, обнове и дигиталне енергије, повезујући неолит и савременост, материјал и етар.

„У овом циклусу ћирилица пролази последњу трансформацију. Она постаје писмо деконструисано на енергетски знак - универзални код који пулсира између космичког и локалног. Као што је Богдан Богдановић у архитектури повезивао камен и звездано небо, Пирос у слици повезује космички дах и знак. Његов „бинарни“ принцип - 0 и 1, светло и сенка, тон и тишина - претвара визуелно у ритмичко, а слику у стање. Изложба Бинарни етар потврђује да уметност може преводити локално у универзално без губитка идентитета. Пирос ћирилични знак уздиже до архетипа, показујући да писмо није само средство комуникације, већ жива структура, ритам и молитвени запис савременог човека. У тој тачки зид поново постаје етар, а знак - језик космоса.“- објашњава кустоскиња изложбе Јана Милосављевић.

Петар је део радова насталих из серије „Ћирифити“, представио већ овог пролећа кроз самосталну изложбу у оквиру ЕXПО-а у Осаки, у земљи која има дубоко укорењене калиграфске традиције, те добио огромно признање публике на чији је захтев изложба продужена до самог краја ЕXПО-а, наредних пет месеци.

„Ова серија се у великој мери ослања на претходну — „Ћирифити“ — оно што је ново јесте увођење звука, који покушавам да преведем у визуелни језик, и мириса, који покушавам да призовем кроз пажљив одабир боја. „Бинарни етар“ је сведенија серија — и у палети боја, и у третману покрета, и у самом формату. Настала је као резултат вишегодишњег труда да спојим своје вештине — калиграфију, аирбрусх технику, љубав према бојама и енергију улице — и преточим их у нешто што могу да носим са собом, што је композит личног и универзалног. Моја идеја је била да ове елементе повежем са културом простора из ког долазим. Ћирилица ми се природно наметнула као најлогичнији канал — она нас повезује, има дубоку историјску и симболичку основу, и огроман визуелни потенцијал. У радове интегришем облике, сведене (мирније, са дубљим звуком) боје, потезе, технике и симболе не само нашег писма, већ и других знакова и писама, стварајући хибридну, универзалну структуру у којој свако може препознати део сопственог визуелног памћења.”- изјавио је Пирос.

Поред слика и цртежа на изложби ће бити и скулптура да употпуни ликовни језик.

Изложбу „Бинарни етар” реализује CEBEF као део програмског циклуса “ART SESSIONS”, у сарадњи са Музејом града Београда, а за посетиоце ће бити отворена до 12. децембра текуће године.

Биографија уметника

Петар Поповић Пирос (Крушевац, 1989) је визуелни уметник који у свом раду спаја калиграфију, графит и савремени дизајн у јединствен ликовни језик знака. Од најранијих радова на зидовима родног града до великих платана и мурала, Пирос развија уметнички израз утемељен у ритму потеза, структури писма и енергији линије.

Средњу уметничку школу завршио је 2008. године у Нишу, где 2007. осваја прву награду из калиграфије, што постаје темељ његовог даљег стваралаштва. Студије графичког дизајна завршава 2011. у Београду, а паралелно са академским радом развија сопствену визуелну поетику између улице и студија. У циклусу „Ћирифити“, (ћирилични графити) уједињује дисциплину калиграфије и слободу спреја, док у серији „Бинарни етар (у Б-молу)” прелази из знака у тон, из писма у универзални код слике. Поред уметничког рада, остварио је запажене сарадње са домаћим и међународним брендовима и институцијама - од Цоца-Цоле, Соко штарк и Еxit фестивала, до Фоот Лоцкера и Легендарy Филмс у  у САД-у. Његов дизајнерски опус обухвата више од педесет дигиталних пројеката, међу којима је и популарна апликација „Слагалица”. Као уметник који истовремено припада и улици и галерији, Пирос ствара дела која спајају гест, дух и технологију. Србију је представљао на светској изложби ЕXPO Осака 2025 у Јапану, где је серијом „Бинарни етар” остварио запажен међународни успех.

Новости из Музеја града Београда
у вашем сандучету.
ПОТВРДИ