Изложба „Светлост италијанског сликарства XVII века у Галерији Боргезе“

Изложба „Светлост италијанског сликарства XVII века у Галерији Боргезе“, у организацији Галерије Боргезе у Риму и Италијанског института за културу у Београду у сарадњи са Амбасадом Италије у Београду и Музејом града Београда, биће одржана од 20. септембра до 5. децембра 2025. у Спиртиној кући, Завичајном музеју Земуна. Ова изложба, коју је приредила Емануела Сетими, реализује се под покровитељством Министарства културе Републике Србије и Града Београда, а подршку су пружили UniCredit Bank, Banca Intesa и Generali Osiguranje Srbija.

Посетиоци ће имати прилику да уживају у платнима великих димензија тројице славних италијанских сликара из прве половине XVII века из колекције Галерије Боргезе у Риму. Поред тога, биће ово прилика за поновно отварање Спиртине куће, здања које је некада било дом истоимене породице банкара с половине XIX века, у срцу чувене београдске општине.

Овај престижни римски музеј, смештен у прелепом парку изван древних Аурелијанових зидина, чува изузетно богату колекцију слика, скулптура и декора која је настала почетком XVII века заслугом кардинала Шипионеа Боргезеа, нећака папе Павла V (1605-1621), а потом се током наредних векова постепено обогаћивала, упркос бројним и тешким губицима.

У области сликарства, интересовања овог моћног кардинала ишла су од венецијанског и ферарског сликарства XVI века, па све до Рафаела и Леонардових следбеника. Међутим, његово оштро око жељно новина навело га је да велику пажњу посвети и сликарству свог доба, односно сликарству покрајине Емилије, а нарочито Каравађу и уметницима кадрим да усвоје његов иновативни израз, исказан кроз снажне контрасте светлости и сенке.

Тројица сликара чија су дела одабрана за ову изложбу верно одражавају интересовања ученог Шипионеа у области уметности. Ђовани Франческо Гверијери, Маркиђанац који је током друге деценије XVII века радио као декоратор у палати породице Боргезе у Риму, јасну припадност Каравађовој култури изражава на великом платну Јосиф тумачи снове затвореницима, где евоцира славно Позивање Светог Матеје које је Микеланђело Меризи, звани Каравађо, насликао за капелу Контарели у цркви Светог Луја Француског у Риму. Одлучан контраст светлих и тамних тонова гради фигуре на слици Светог Себастијана негују побожне жене Франческа Рустичија, званог Рустикино, из Сијене, који је у Риму имао прилику да усвоји и разради стил овог великог уметника из Ломбардије, укључивши га у своје ликовно образовање везано за касноманиристичку традицију у Сијени. Платно Самсон пружа родитељима саће меда Ђован Франческа Барбијерија, званог Гверчино, део је колекције Боргезе од око 1630. године када је у једном попису приписано овом емилијанском уметнику који је неколико година раније боравио у Риму, те је имао прилику да упозна Каравађово стваралаштво и спозна његову вредност. Очаравајући детаљ руку које пружају, примају, деле, открива дубок натурализам и изражајну снагу покрета, што се може објаснити личном асимилацијом Каравађове поетике.

Изложба ће бити отворена у Завичајном музеју Земуна (Главна 9) од 20. септембра до 5. децембра 2025. године (уторак-субота од 12 до 20 часова, недеља од 12 до 18 часова).

Регуларна цена улазнице је 400 динара, док је за повлашћене категорије улаз 200 динара.

Новости из Музеја града Београда
у вашем сандучету.
ПОТВРДИ