Изложба Ивана Грубанова „I Hate You / Мрзим те“ у Салону Музеја града Београда

Изложба Ивана Грубанова „I Hate You / Мрзим те“ биће отворена у Салону Музеја града Београда (Булевар краља Александра 30) у петак, 9. фебруара у 18 часова.  

Иван Грубанов, Погрешан крст, 190/140, уље на везеном платну, 2022.

Салон Музеја града Београда са задовољством представља самосталну изложбу Ивана Грубанова насловљену „Мрзим те“. Поставка коју је курирао Данијеле Капра је селекција од скоро тридесет нових радова процесног сликарства, насталих као резултат најскоријег истраживачког рада уметника. Радови се могу сврстати у пет серија: слике са везеним националним слоганима, полиптиси под називом „Идоли“, тродимензионалне слике назване „Серафими“, „Однарођење“ –  метаморфозиране заставе под вишегодишњим наносима боја и видео рад – „Монструм“, а сви су повезани симболичком и концептуалном употребом заставе.

Пракса Ивана Грубанова произилази из критичког размишљања о процесима који суделују у грађењу колективног идентитета и национализама насталих дириговањем културних процеса и константном манипулацијом наратива. Грубанов заправо проблематизује саму идеју на којој почива национализам, а која подразумева некритичко преплитање етничких, духовних, културних и политичких аспеката.

Иван Грубанов, Novus Ordo Seclorum, 190/140, уље на везеном платну, 2022.

У својим радовима, уметник користи заставу двојако: као физичку подлогу за свој ликовни израз (уместо традиционалног сликарског платна), али и као алат за наношење уљаних боја (где застава преузима улогу атипичне сликарске четкице). Застава натопљена бојом визуелно и концептуално губи свој хроматски идентитет и значењски потенцијал који је чине јединственом и препознатљивом. Она тако престаје да отеловљује идентитет у разумљивој и очигледној форми, и стапајући се са бојама, постаје нешто друго. Застава напушта парадигму на којој је заснована и постаје медиј за многоструке хибридне идентитете.

За многе своје слике Грубанов користи заставе бивше Југославије, сведочећи о трауми изазваној распадом те државе – коју је и сам искусио и лирски портретисао у видео раду Монструм – тридесет година касније, рата нема, али искуства и стигма су присутни. На сличан начин, уметник користи националне слогане који извезени и осликани на платну губе свој идејни потенцијал да уједине и прерастају у изразе насиља и екстремистичке изјаве о етничкој припадности. Заставе и слогани престају да буду елементи који осмишљавају заједнице око јединствене визије и постају оруђе сукоба и изненадних објава рата против оних који се сматрају другачијим. 

Кроз своју уметничку праксу Грубанов повезује сећања, историју и њихове симболе са проблематичним стањем данашњице. Његов истраживачки рад испитује културно наслеђе и начине на које политичке и друштвене вредности успевају да опстану у глобализованом друштву. Платнима и инсталацијама великог формата, Грубанов преиспитује геополитичке и економске околности савремености, разоткривајући недовршеност и неаутентичност данашњих великих наратива.

Иван Грубанов, Безначје, 190/140, уље на везеном платну, 2022.

Иван Грубанов (Београд, 1976) је излагао у EMST, National Museum of Contemporary Art, Athens (GR); Ujazdowsky Castle Center for Contemporary Art, Warsaw (PL); MUSAC, Leon (E); Le Grand Cafe Centre d’Art Contemporain, Saint Nazaire (F); Cultural Center and Salon of the Museum of Contemporary Art, Belgrade (SRB); MOCAK Museum of Contemporary Art, Cracow (PL); Witte de With, Rotterdam (NL); Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki (FIN); Istanbul Biennale, Istanbul (TR); MOMus Museum of Contemporary Art Thessaloniki, Thessaloniki (GR); Stedelijk Museum, Amsterdam (NL); De Appel, Amsterdam; Zachęta National Gallery of Art, Warsaw (PL); The Drawing Center, New York (USA); Apex Art, New York; City Gallery, Prague (CZ); Модерна галерија, Љубљана (SLO); Quebec Biennale (CDN); Kunsthalle di Berna (CH); National Museum of Contemporary Art, Athens; Extra City Kunsthal, Anversa (B); South London Gallery (GB); Henie Onstad Art Center, Oslo (N); Museu Colecção Berardo, Lisbon (P); Iaspis, Stockholm (SE). Представљао је Републику Србију на 56. Бијеналу уметности у Венецији.

Кустос изложбе је Данијеле Капра, а изложба ће бити отворена до 3. марта.   

Новости из Музеја града Београда
у вашем сандучету.
ПОТВРДИ