Menu

Visit

Collection of Icons Sekulić


5 Uzun Mirkova Street, 1st floor

Visit

Museum of Ivo Andrić


8 Andrićev venac Street

Visit

The Residence of Princess Ljubica

The Interiors of the 19th-Century Homes in Belgrade


8 Kneza Sime Markovica Street

  1. Permanent Exhibitions
  2. Location
  3. Hours

Hours

Residence of Princess Ljubica
Tu, We and Fr 10-17, Th 10-18, Su 12-20, Sa 10-14, Mo - closed
Museum of Ivo Andrić
Tu, We, Fr and Sa 10-17, Th 12-20, Su 10-14, Mo - closed
Museum of Paja Jovanović and Collection of icons Sekulić:
Th 10-18, Sa 12-20, Su 10-14, Mo, Tu, We and Fr - closed
Museum of Banjica Concentration Camp
We, Th and Fr  10-17
Archaeological site of Vinča
April 1st - October 31st: Tu, We and Fr 10-16, Th 12-18, Sa and Su 10-18
During other months visits should be announce in advance: +381 11 806 53 34

Admission

Ticket: 200 din
Concessions: 100 din (schoolchildren, students, unemployed, retired)
Groups: On every 10 visitors, a group gets two free tickets. This does not refers to concessions.
Free of charge: every last Saturday in a month, children under 7 years, disabled visitors with escort, MDS, ICOM, ISIC, and Euro26 members.

Official Website - Belgrade City Museum

  • Предавач: Катарина Митровић, историчарка уметности, виши кустос Историјског музеја Србије

Једна од најмонументалнијих скулптура међуратног Београда, подигнута као део водоскока у Топчидерском парку од стране руског уметника Романа Версковског пример је ангажоване употребе античког мита и његових сложених тумачења у европској и српској уметности 30-тих година 20. века. Скулптура је уклоњена из парка непосредно након Другог светског рата а фонтана чији је била део заштићена је под називом Велики водоскок као део културно-историјске целине Топчидер.

Улаз слободан!

Због великог интересовања публике, гостовање слике Акт пред огледалом (Гола Берта) у Музеју Паје Јовановића je продужено до 23. октобра 2016.

Уколико нисте стигли или бисте волели још мало да уживате у овом изузетном делу Паје Јовановића позивамо вас да нас посетите: четвртком 10-18ч, суботом 12-20ч и недељом 10-14ч.

Музеј Паје Јовановића, Краља Милана 21.

Добро дошли!

Још једном се захваљујемо власнику на љубазно уступљеном делу.

  • Предавач: др Владана Путник, истраживач-сарадник, Одељење за историју уметности, Филозофски факултет, Универзитет у Београду

Београд је у периоду између два светска рата обележила интензивна изградња стамбене архитектуре. Ове околности утицале су на даљи развитак специфичнe просторнe организацијe стана у којем се огледао свакодневни живот појединца, од београдске средње класе до интелектуалне елите. Поред богато декорисаних фасада у стилу академизма, еклектицизма и ар декоа, архитекти су посебну пажњу посвећивали пројектовању улазних портала, холова и махом тежили својеврсном тотал дизајну захваљујући европским узорима.

У оквиру 23. међународног конгреса византијских студија, који се одржава у Београду од 22. до 27. августа, у Конаку кнегиње Љубице, 19. августа 2016. године, у 19 часова, биће отворена изложба графика и фотографија „Атос. Света Гора“, реализована сарадњом Фотоархива Свете Горе, Српског комитета за византологију и Музеја града Београда. Пре Београда, приказана је у Москви, Атини и Солуну.

Двадесет осам графика и тридесет три фотографије изложенe у Конаку кнегиње Љубице, представљају део богате збирке манастира Симонопетра, у коме се данас чува најпотпунија збирка светогорских графика уопште, као и најзначајнија збирка фотографија светогорске садржине у свету.

Графички прикази Атоса, како истиче академик Гојко Суботић, „предрагоцени су, јер говоре о култовима негованим на Светој Гори, видовима њиховог прослављања, о богослужбеној пракси, обичајима и, разуме се, о свакодневном животу монаха и занимањима у „овом свету“. Прикази, посебно они који су били ближи стварности Свете Горе, значајни су због сведочења о изгледу и стању појединих места духовног живота, а када се пажљивије загледају, откривају и својеврсну поетику у којој су и целина и појединости непосредни и на свој начин духовити“.

Основни задатак светогорских графичких отисака био је да Атос приближе вернима широм православног света. Иконе на дрвету, због високе цене обично нису биле приступачне ширим слојевима друштва, док су графике, отискиване са бакрорезних плоча у великом броју отисака, биле доступније већем броју људи, па су називане и иконама сиромашних. Ови графички листови приказивали су Свету Гору, њене манастире и скитове, као и религиозне композиције и свете личности.

Поред графика, у Конаку кнегиње Љубице биће изложени и фотографски снимци портрета светогорских монаха, од оних првих који су стали пред камеру средином ХIХ века, па све до данашњих дана. Ту су и снимци значајних догађаја на Атосу, међу којима су нарочито интересантне посете хришћанских владара од средине ХIХ до средине ХХ века.

Између осталог, поред бројних графика светогорских манастира, попут манастира Зографа (1836), Ивирона (1838), Симонопетре (1870), посетиоци изложбе биће у прилици да виде и графику Манастира Хиландара, из 1757. године, као и фотографију Посета краља Србије Александра I Обреновића манастиру Хиландару (21. март 1896), који је након ове посете Хиландару присуствовао у Атини првим обновљеним Олимпијским играма модерног доба. Међу изложенима је и фотографија Дочек краља Србије Петра I Карађорђевића на хиландарском пристаништу (29. март 1910).

Изложбу „Атос. Света Гора“ сви заинтересовани моћи ће да погледају до 11. септембра 2016. године, у радно време сталне поставке Конака кнегиње Љубице: уторком, средом, петком од 10 до 17 часова, четвртком од 10 до 18 часова, суботом од 12 до 20 часова и недељом од 10 до 14 часова. Понедељком: затворено.

Изложба "Здраво били, младенци мили", ауторке Магдалене Ивковић од 16. августа гостује у Горњем Милановцу.

Кроз поставку која прати свадбене обичаје од краја XIX до 80-их година XX века откривамо како се некад уговарало и припремало венчање, какве су улоге барјактара, старојка, девера и других „обавезних“ учесника свадбеног обреда, истражујемо каква је разлика између сеоског и градског венчања и зашто свадба траје три дана, представљамо песме које су се певале током свадбених обреда и шта је шарено коло.

Завирићемо у сандук са девојачком спремом, приказати старе венчане фотографије накнадно украшене ретушима и још много тога.

Изложба ће у Музеју рудничко-таковског краја бити постављена до 16. септембра.

Поштоване колеге, сарадници, заљубљеници у Београд и сви заинтересовани,

обавештавамо Вас да смо објавили нову свеску (број LXI-LXII) Годишњака града Београда, за 2014-2015.


У овом броју Годишњака града Београда можете прочитати следеће текстове:

Милош П. Спасић, Саша Р. Живановић и Драгана Д. Стојић
ИСТРАЖИВАЊЕ КУЋЕ 1_2014 НА СТУБЛИНАМА

Милош П. Спасић
86,84 МЕТАРА ИЗНАД: БОРИСЛАВ ЈОВАНОВИЋ И НЕОЛИТ БЕОГРАДА

Ивана И. Здравковић
ПРИЛОГ ПРОУЧАВАЊУ ФИБУЛА ИЗ ЗБИРКЕ АНТИЧКЕ АРХЕОЛОГИЈЕ

Ивана Б. Спасовић
ДР МАРИЈА ВУЧЕТИЋ-ПРИТА, ПРВА ЖЕНА ЛЕКАР У ЈУЖНОЈ УГАРСКОЈ, ДРУГА У СРПСКОМ НАРОДУ

Ангелина Ж. Банковић
ФОТОГРАФ МИЛАН ШИМИЋ: ПРИЛОГ РЕКОНСТРУКЦИЈИ БИОГРАФИЈЕ И ОПУСА

Татјана М. Савић
САМОСТАЛНЕ ИЗЛОЖБЕ МИЛАНА КОЊОВИЋА У УМЕТНИЧКОМ ПАВИЉОНУ „ЦВИЈЕТА ЗУЗОРИЋ“ У БЕОГРАДУ ИЗМЕЂУ ДВА СВЕТСКА РАТА

Злата М. Вуксановић-Мацура и Владимир М. Мацура
ИСТОРИЈА ЧУБУРСКИХ РОМСКИХ ЕНКЛАВА

Иван Г. Келемен
ПРИЛОГ ПРОУЧАВАЊУ СТАРИХ ЗАНАТА СА ПОДРУЧЈА БЕОГРАДА (7)


Штампана верзија Годишњака града Београда се очекује до краја августа 2016. године.

Дигиталну верзију можете преузети овде.

Thirty-nine panels displayed at the Sava Promenade will show decorations, coins and banknotes issued during the reign of the Obrenović dynasty (1815–1839; 1858–1903). The presented items are part of the Collection of Coins and Medals of the Belgrade City Museum.

The first segment of the exhibition displays medals that served as marks of the legitimacy of power and were granted by a sovereign or the state to military men and civilians in reward for their loyalty, commitment and other merits. The 19th century was full of significant events that shaped the history of the Serbian state: St Andrew's Assembly, gaining independence, the proclamation of the Kingdom, wars against the Ottoman Empire and Bulgaria, the adoption of the first Constitution – one of the most liberal at that time, King Milan's abdication and the wedding and murder of King Aleksandar. This turbulent period was largely reflected in decorations, which mirrored historical, economic and social circumstances of the time.

The second segment of the exhibition presents money, ranging from the first series of banknotes issued in 1876, the money from the time of revival of Serbian coinage – the first copper paras issued in 1868, to the money of the Kingdom of Serbia.

An important event for Serbia was the establishment of a national monetary system, though the country had only a limited autonomy within the Ottoman Empire. Until 1869, 43 different currencies of neighbouring countries were used in Serbia along with Ottoman money. That year, the first Serbia’s money minted in Vienna from an alloy of copper, zinc and tin was introduced as part of the efforts to establish independence and statehood. In 1875, the dinar became the main currency; in 1879, the first series of coins of the recognized and independent state of Serbia were minted. The modern history of money in Serbia began in 1884, when the 100-dinar banknote redeemable in gold was issued by the Privileged National Bank of the Kingdom of Serbia.

Visitors will also be able to see: the Medal of Loyalty, which is one of the oldest decorations minted on the occasion of St Andrew's National Assembly and the beginning of the second reign of Prince Miloš Obrenović in 1858; the Golden Cross of Loyalty, one of the rarest decorations granted to members of Serbian clergy on the occasion of St Andrew's National Assembly in 1858; the Order of the Takovo Cross of the third degree, the first medal in the Principality of Serbia established by prince Mihailo on the occasion of the celebration of the 50th anniversary of the Second Serbian uprising; the Medal of Princess Natalija for Diligent Service, as the first ladies’ decoration for "helping the wounded and ill soldiers in the war of 1876, 1877 and 1878"; the first silver coins – Serbia’s most beautiful and rarest coins –minted in 1875 by the Imperial and Royal Mint in Vienna, as well as the first test banknotes printed in 1876, which were never put into circulation because of the outbreak of the Serbo-Turkish war.

Tuesday, 26 July 2016 15:05

Концерт "Quod Fatum"

У оквиру сезоне '' Музички сводови Београда'' Културни елемент и Музеј града Београда вас позивају на потпуно јединствен концерт "Quod Fatum" посвећен Чајковском и његовом антологијском пријатељству са Надеждом фон Мек.

Епистоларно пријатељство Надежде фон Мек и Чајковског и данас је једна од највећих мистерија у животу овог великог композитора. Размењујући преко 1.200 писама између 1877. и 1890. године Чајковски и Надежда фон Мек су оставарили значајну повезаност, иако се никада нису састали. За то време, написао је нека од најзначајнијих дела: Виолински концерт, оперу Евгеније Оњегин, Пету и Шесту Симфонију, балете Успавана лепотица и Лабудово језеро...

Учествују:
Тамара Радовановић, Надежда
Александар Вучковић, Чајковски
Милош Чорлија, виолина
Дина Чубриловић, клавир
Стеван Каранац, тенор

Режија
Тадија Милетић

Петак, 29. јул у 20 часова

Конак кнегиње Љубице (Кнеза Симе Марковића 8)

Улаз је бесплатан. Више информација на This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

The painting Nude Woman in front of a Mirror (Naked Bertha), painted in Munich in 1895–1896, is exhibited at the Museum of Paja Jovanović for the first time. On the occasion of the celebration of the 150th anniversary of the artist's birth (in 2009), this exquisite work of art, which has been part of a private collection since 1903, was first exhibited in Serbia. The painting, which had been almost unknown until then, would soon come in the focus of expert interest. The identity of the woman in the painting has been discovered after more than one hundred years owing to the preserved manuscript of the artist's memoir, which was bequeathed to the City of Belgrade along with Paja Jovanović’s belongings. By discovering the relationship between a woman known to the artist’s experience and the depicted woman, i.e. a woman from the artist’s life and the woman on canvas, we have managed to grasp an intimate part of the artist’s personal biography that was not known to the public.

This superb nude, perhaps the best ever painted by Paja Jovanović, will be publicly displayed from June 23 to September 22, 2016, owing to the courtesy of the owner, for which we are sincerely grateful.

***

At the age of twenty-five, in 1884, Paja Jovanović settled in Munich, to stay there for eleven years, with fairly short or rather long interruptions. As a young and vigorous artist, who was a laureate of international and local awards and was financially rewarded for his work, Paja Jovanović lived an unrestrained and turbulent life. Although he refused to give an account of the Munich years in his memoir, considering them a waste of life in the most beautiful years of his youth, he still referred to them on several occasions, always associating them with the same woman, Bertha. This section of the memoir was, apparently, not intended to be published, at least not in the form in which it was written, but it still reveals to us the artist’s sensual and emotional side.

And then this Bertha: my athletic Valkyrie girl. I have exhausted all of my energy in these daily wrestling and gymnastic struggle with her...

***

And then this Bertha: my athletic Valkyrie girl. I have exhausted all of my energy in these daily wrestling and gymnastic struggle with her...

Paja Jovanović mentioned Bertha in several places, not trying to conceal the nature of their relationship and offering a verbal portrait of her personality.

Therefore I wipe from my memory (the things I am reluctant to remember) ... Bertha with a gun – shooting while jumping through the window (and the other desperate nonsense) – for my foolishness and all the inconvenience that embittered my life in Munich.

It will be difficult to say good bye to Bertha ... I cut with a sharp knife – and a great pain, all ties with Bertha [though] she has already become a part of me – the surgery was really risky but this had to be so...

The motive underlying the creation of the painting also determined its purpose. The artist brought the painting with him from Munich to Vienna but he neither exhibited it at official exhibitions, nor did he have it reproduced in illustrated magazines and advertised for gallery sales. Owing to a profoundly personal value that the painting had for him, Paja Jovanović kept it in his studio, away from the public eye. It was only after eight years, in 1903, that he agreed to sell it. The Nude Woman in front of a Mirror, as a visual souvenir, was an alternative for leaving the past behind without renouncing it. By leaving a conscious and deliberate visual record, Paja Jovanović saved Bertha’s figure from oblivion, while denying her absence and confirming her presence in his personal history and time.

D. Vanušić

  • Предавач: др Игор Борозан, Филозофски факултет у Београду

Вела Нигринова, првакиња и славна трагеткиња Народног позоришта у Београду обележила је медијски простор српске престонице крајем 19. века. Користећи фотографију као медиј за пласирање свог брижљиво изрежираног артифицираног лика, глумица је своју појавност пласирала варирајући свој идентитет између друштвене конструкције и неотуђиве аутономије личности. Њена несвакидашња екстраваганција, могућност метаморфозе и канонизовани тип лепоте (црна коврџава коса, крупне очи, бела пут) допринели су да постане инспирација фотографа Милана Јовановића и сликара Ђорђа Крстића. Тумачењем фотографија Веле Нигринове открива се вишеслојност глумичиног лика помоћу којег је изградила имиџ неприкосновене диве српског глумишта на крају 19. века.

Subscribe to this RSS feed

Log In or Sign Up

Forgot your password? / Forgot your username?